SKATs juridiske nyheder
Maskeret udbytte - skønsmæssig ansættelse af værditilvækst - ekstraordinær genoptagelse - Panama Papers
16-07-2025

Sagen angik, om sagsøgeren for indkomstårene 2011-2015 skulle beskattes af maskeret udlodning fra et selskab registreret i Panama baseret på hævninger foretaget fra selskabets Y1-nationalitet bankkonto. Videre angik sagen, om Skattestyrelsen med rette havde opgjort den skattepligtige værditilvækst af de hævdede midler efter et skøn. 

Sagsøgeren nedlagde principal påstand om, at sagen skulle hjemvises til Landsskatteretten med henblik på afholdelse af et retsmøde, da der imod sagsøgerens ønske ikke var afholdt retsmøde ved Landsskatteretten under klagesagen. 

Subsidiært påstod sagsøgeren, at indkomstforhøjelserne skulle nedsættes og gjorde gældende, at de midler, som var indskudt i selskabet, var udtryk for et lån. 

Derudover gjorde sagsøgeren gældende, at Skattestyrelsen ikke havde hjemmel til at fastsætte værditilvæksten af de hævede midler efter, at den Y1-nationalitet bankkonto var opgjort og lukket i 2013. 

Endelig gjorde sagsøgeren gældende, at betingelserne for at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært ikke var opfyldt vedrørende 2011 for så vidt angår udbyttebeskatningen, og vedrørende 2012-2013 for så vidt angår det skønnede afkast af de hævdede midler.  

Retten fandt, at Landsskatteretten med rette havde anset afholdelse af retsmøde for overflødigt. Dernæst fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at de hævede midler var tilbagebetaling af et lån ydet til det panamanske selskab. Derudover fandt retten, under hensyn til beløbets størrelse, at Skattestyrelsen med rette havde skønnet, at midlerne efter hævningen måtte være blevet investeret i afkastgivende formueaktiver. Endelig fandt retten, at Skattestyrelsen med rette genoptog sagsøgerens skatteansættelse ekstraordinært, idet sagsøgeren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at oplyse om formueforholdende til Skattestyrelsen.  

Skatteministeriet blev derfor frifundet. 

Sagsøgerens fulde skattepligt til Danmark genindtrådte 1. januar 1999, og SKAT’s afgørelse herom var ikke ugyldig som følge af en ubestridt sagsbehandlingsfejl
16-07-2025

Sagen angik, om sagsøgerens fulde skattepligt til Danmark var genindtrådt den 1. januar 1999 med den følge, at han efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 1999 til og med 2006 eller i en del af perioden, og om UK havde førsteretten til at beskatte sagsøgeren efter reglerne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og UK. Herudover angik sagen, om indkomstårene 1999-2004 kunne genoptages ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, og om SKAT’s afgørelse var ugyldig som følge af en ubestridt sagsbehandlingsfejl.

Angående spørgsmålet om fuld skattepligt lagde retten til grund, at en kalenderoversigt udarbejdet af SKAT angav det antal dage, hvor sagsøgeren havde opholdt sig i Danmark i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006. På baggrund af kalenderoversigten sammenholdt med sagsøgerens oplysninger om det meget omfattende erhvervsmæssige arbejde, som han udførte, hvilket også var bekræftet af et vidne, fandt retten, at det ved sagens afgørelse kunne lægges til grund, at sagsøgeren jævnligt udførte erhvervsmæssige indtægtsgivende aktiviteter, også når han opholdt sig i Danmark. Retten tiltrådte på bl.a. denne baggrund Landsskatterettens vurdering af, at arbejdet havde den fornødne karakter af en regelmæssig, løbende personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv og derfor er udtryk for et fast mønster og ikke for enkeltstående arbejder, og at sagsøgeren var fuldt skattepligtig til Danmark i hvert fald i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006.

For den forudgående periode fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001 var der ikke af SKAT fremlagt konkrete kalenderoplysninger eller andre oplysninger om omfanget af sagsøgerens ophold i Danmark. Retten tiltrådte under henvisning til kildeskattelovens § 7, stk. 1, 1. pkt., og principperne i retsplejelovens § 344, stk. 2, på baggrund af sagens omstændigheder Landsskatterettens vurdering af, at det påhvilede sagsøgeren at afkræfte en formodning om, at han allerede fra den 1. januar 1999 havde taget ophold i Danmark, og at sagsøgeren som følge heraf tillige var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001. 

Angående spørgsmålet om dobbeltdomicil fandt retten af de grunde, som Skatteministeriet havde anført, at der ikke var grundlag for at statuere, at A ikke var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 20. oktober 2002 til den 31. december 2006. Retten lagde herved til grund, at centrum for sagsøgerens livsinteresser i den angivne periode var i Danmark. 

Angående spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse fandt retten på baggrund af oplysningerne om sagsøgerens tilknytning til Danmark i den omhandlede periode, at det beroede på sagsøgerens groft uagtsomme forhold, at skattemyndighederne havde foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Med hensyn til reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fandt retten, at fristen tidligst begyndte at løbe den 27. april 2009, hvor det stod klart for skattemyndighederne, at der var meget lille udsigt til at modtage relevante oplysninger fra UK, og at skattemyndighederne ved at udsende agterskrivelsen den 30. april 2009 havde overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Angående spørgsmålet om ugyldighed var det ubestridt, at SKAT ved afgørelsen af 28. oktober 2009 havde anvendt oplysninger, som anklagemyndigheden havde indsamlet i strid med retsplejeloven og i strid med persondatareglerne, og at der i den forbindelse var begået en sagsbehandlingsfejl. Navnlig på baggrund af to afgørelser fra Datatilsynet af 8. februar 2019 og 26. februar 2020 fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen ikke kunne medføre ugyldighed. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at de ulovligt tilvejebragte beviser hverken hver for sig eller samlet havde haft afgørende betydning for SKAT’s afgørelse. Som følge heraf fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen var konkret uvæsentlig og derfor ikke kunne medføre, at afgørelsen var ugyldig. 

Endvidere fandt retten af de af Skatteministeriet anførte grunde, at skattemyndighederne ikke i forbindelse med sagsbehandlingen havde handlet i strid med EMRK art. 6, stk. 2, og som følge heraf at sagsøgerens anbringende herom heller ikke kunne medføre afgørelsens ugyldighed.

På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.

Grundværdiansættelse - servitutter - handelspris
14-07-2025

Sagen angik, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte grundværdien for en ejendom pr. 1. oktober 2014, 2016, 2018 og 2019.  

Under sagen gjorde sagsøgeren gældende, at grundværdiansættelserne hvilede på et forkert grundlag, idet der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til tre privatretlige servitutter. Retten bemærkede, at de tre servitutter var beskrevet i de indbragte afgørelser, og den omhandlede ejendom var karakteriseret som den tjenende ejendom i relation til servitutterne. Der var derfor ikke grundlag for at antage, at vurderingsgrundlaget var fejlagtigt, selvom servitutternes konkrete betydning for vurderingen ikke var beskrevet, og selvom etagearealprisen for ud fra en helhedsvurdering endte med at være ens for den tjenende og den herskende ejendom.  

Retten lagde til grund, at ejendommen i 2023 havde en handelsværdi på 3.750.000 kr., svarende til salgsprisen i 2023, hvilket var betydeligt lavere end den ansatte grundværdi for 2014-2019 på ca. 9,4 mio. kr. Retten fandt det imidlertid ikke bevist, at denne handelsværdi kunne lægges til grund ved ansættelsen af ejendommens grundværdi i 2014-2019 og henviste bl.a. til, at der ikke var afholdt syn og skøn. Under henvisning til salget af navnlig en af de sammenlignelige grunde, vurderingsmyndighederne havde inddraget i skønnet over grundværdien, fandt retten det ikke godtgjort, at grundværdiansættelserne for 2014-2019 var åbenbart urimelige.  

Idet retten ikke fandt grundlag for at hjemvise sagen, blev Skatteministeriet frifundet. 

Opgørelse af sambeskatningsindkomst - afskæring af retsmøde i Landsskatteretten
14-07-2025

Et holdingselskab, som var administrationsselskab i en sambeskatning, kunne ikke under en sag om opgørelsen af sambeskatningsindkomsten få prøvet den materielle rigtighed af en forhøjelse af et nu konkursramt datterselskabs skattepligtige indkomst. Der var ikke grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens beslutning om at afskære retsmøde. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Afgift af lystfartøjsforsikringer - sejlklubs dommerbåd
08-07-2025

Skatterådet fandt, at en sejlklub skulle betale lystfartøjsforsikringsafgift af en dommerbåd ejet af foreningen. Dommerbåden blev anset som et lystfartøj i medfør af lystfartøjsforsikringsafgiftslovens § 1, stk. 2.

Afgift af lystfartøjsforsikringer - sejlklubs fartøjer
08-07-2025

Skatterådet fandt, at en sejlklub skulle betale lystfartøjsforsikringsafgift af fartøjer ejet af foreningen. Fartøjerne blev anset som lystfartøjer i medfør af lystfartøjsforsikringsafgiftslovens § 1, stk. 2.

Genoptagelse ved Landsskatteretten nægtet
08-07-2025

Skatteyders personlige indkomst var blevet forhøjet som følge af kontanthævninger og overførsler fra et selskab, hvor han var eneanpartshaver. Skatteyderen søgte afgørelsen genoptaget ved Landsskatteretten dels med henvisning til, at der skulle være fremlagt dokumentation for driftsudgifter, dels med henvisning til, at han ikke var rette indkomstmodtager, idet han gjorde gældende, at selskabet var drevet af hans (red.fjernet.relation). Han gjorde desuden gældende, at selskabet var overdraget til en anden i løbet af det sidste indkomstår omfattet af sagen.   

Landsretten fandt ikke, at sagsøger havde godtgjort, at de pågældende kontanthævninger og overførsler ikke havde passeret hans økonomi, eller at selskabet var blevet overdraget. Da det herudover var udokumenteret, at der var tale om fradragsberettigede udgifter, stadfæstede landsretten byrettens frifindende dom, SKM2023.543.BR.

Vederlagsfri benyttelse af stuehus
08-07-2025

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at værdien af, at A fik stillet en feriebolig (et stuehus) vederlagsfrit til rådighed af H1-Fondet kunne opgøres efter principperne i ligningslovens § 16, stk. 5.

Det var Skatterådets vurdering, at A’s ret til at benytte stuehuset ikke udsprang af en aftale om ydelse af personligt arbejde. Der kunne således ikke foretages beskatning, herunder værdiansættelse, efter reglerne i ligningslovens § 16. A’s vederlagsfri benyttelse af stuehuset skulle værdiansættes efter et skøn over værdien i handel og vandel, dvs. markedsværdien, på tidspunktet for brug af godet, jf. statsskattelovens § 4. Da der var tale om en uddeling omfattet af ligningslovens § 7 V, skulle alene 80 pct. af markedsværdien medregnes til den personlige indkomst.

Momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 - salg af brugte biler
08-07-2025

Sagen angik, om appellanten opfyldte betingelserne for momsfritagelse efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, i forbindelse med appellantens angivelige salg af brugte biler til købere i henholdsvis Y1-land og Y2-land i perioden fra 2011 til 2014, og om der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens momstilsvar for perioden 2011-2012.  

Landsretten fandt, at appellanten ikke havde godtgjort, at betingelserne for momsfritagelse i medfør af momslovens § 34, stk. 1, nr. 1 var opfyldt, da appellanten ikke havde dokumenteret, at de omhandlede køretøjer var solgt til erhververe, der var momsregistrerede i et andet EU-land.   

På den baggrund stadfæstede landsretten byrettens dom.

Underskrivelse af aftale med Færøerne om automatisk udveksling af land-for-land-rapporter (CbC)
08-07-2025

De kompetente myndigheder i Danmark og Færøerne har indgået en aftale om automatisk udveksling af oplysninger. Aftalen indeholder udveksling af land-for-land-rapporter.

Afgift af nikotinholdige væsker
07-07-2025

Skatterådet bekræftede, at e-væsker med indhold af nikotin var afgiftspligtige, da de opfyldte betingelserne for nikotinholdige væsker. Forbrugsafgiftslovens § 13 a, indeholder ikke en minimumsgrænse for indholdet af nikotin.

Vederlagsaktiv - bitcoins
07-07-2025

Spørgeren havde modtaget bitcoins som led i sin erhvervsmæssige virksomhed og ønskede bekræftet, at den i 2025 gennemførte afståelse heraf var skattefri.

Det var oplyst, at de omhandlede bitcoins var modtaget i 2015 og 2016, og at virksomheden var stoppet ved udgangen af 2022. Det var yderligere oplyst, at Spørgeren ikke havde kendskab til, hvad bitcoins er, hvordan systemerne bag fungerer m.m., eller hvorledes de kunne sælges. Derudover var det oplyst, at Spørgeren ikke på nogen måde havde kendskab til eller interesserede sig for kryptovaluta.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at de modtagne bitcoins kunne afstås skattefrit, da disse anses for erhvervet som led i virksomhedens næring, det vil sige et vederlagsaktiv, hvilket udgør virksomhedsindkomst ved modtagelsen og ved en senere afståelse heraf.

Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Vurderingsstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet
07-07-2025

Aftale mellem formanden for Skatterådet og direktørerne for Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Vurderingsstyrelsen om sager som skal forelægges for Skatterådet. Den nye aftale har virkning fra offentliggørelsen.

Støttetilsagn - anskaffelsessum for driftsmidler - kompensationsbeløb
07-07-2025

H1 er et forbrugerejet andelsselskab, som bl.a. på baggrund af biogas leveret fra andelsselskabet H2, producer el til elnettet og varme til beboerne i Y-by. H1 er eneaftager af den biogas, som produceres i H2. H2 og H1 har begge på baggrund af deres produktion af biogas, el og varme fra Energistyrelsen opnået tilsagn om pristillæg til elektricitet produceret ved anvendelse af biogas. Hvert støttetilsagnene er knyttet til ét bestemt motor. H2 påtænker at købe biogasmotorerne af H1, der i stedet ville købe en varmepumpe. Efter ophævelsen af leveringsaftalerne vil H2 kunne sælge biogas til tredjemand i stedet for til H1. Det er muligt, at H2 i den forbindelse vil skulle betale et kompensationsbeløb til H1.

Skatterådet kunne bekræfte, at biogasmotorerne i H1 og de dertilhørende støttetilsagn skattemæssigt kan kvalificeres som et driftsmiddel omfattet af afskrivningsloven kapitel 2. Det var således Skatterådets opfattelse, at H2 som erhverver kan lade de udstedte støttetilsagn indgå i den afskrivningsberettigede anskaffelsessum, der skal indgå på den saldo, der føres efter afskrivningslovens § 5 C, stk. 1, nr. 4. Dette blev begrundet med, at støttetilsagnene knytter sig den enkelte motor og ikke kan overdrages særskilt.

Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at H1’s salgs af biogasmotorerne inklusive. støttetilsagn kan fratrækkes i driftsmiddelsaldoen, og at efterfølgende anskaffelse af en varmepumpe i salgsåret eller året efter salgsåret, vil kunne udligne driftsmiddelsaldoen, således at det alene er den eventuelle negative saldo, der kommer til beskatning.

Endelig kunne Skatterådet bekræfte, at H2 ville have fradrag for et kompensationsbeløb udbetalt til H1. Efter Skattestyrelsens opfattelse måtte pådragelse af en forpligtelse til at betale kompensation i forbindelse med skift af aftager anses for et udslag af sædvanlig driftsrisiko ved udøvelsen af virksomhed som producent af biogas. Skattestyrelsen fandt derfor, at kompensationsbeløbet kunne fradrages som en driftsudgift.

Panama Papers - maskeret udbytte - ekstraordinær genoptagelse
04-07-2025

Retten fandt, at et selskab registreret i Panama var et selvstændigt skattesubjekt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2. Retten fandt desuden, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at etableringen og administrationen af selskabet var udtryk for rene proforma-dispositioner. Retten anså derfor hævninger og overførsler for maskeret udbytte for skatteyderen. Betingelserne for ekstraordinær skatteansættelse var endvidere opfyldt. 

På den baggrund blev Skatteministeriet frifundet. 

Indsætninger - løn
04-07-2025

Sagen angik spørgsmålet, om en række indsætninger i indkomstårene 2015 og 2016 på i alt 1.808.850 kr. på skatteyderens konto var skattepligtige. 

Skatteyderen var i 2015 og 2016 eneejer af og direktør i selskabet G1-virksomhed, ligesom han var direktør i selskaberne G2-virksomhed og G3-virksomhed, der begge var ejet af G1-virksomhed. 

Retten fandt, at der var sket en betydelig sammenblanding af skatteyderens og selskabernes økonomi. I lyset heraf og da skatteyderen ikke havde selvangivet nogen indkomst i de pågældende indkomstår, fandt retten, at der påhvilede ham en skærpet bevisbyrde for, at beløbene indgået på hans private konti ikke var skattepligtige.

Skatteyderen havde under sagen accepteret beskatning af i alt 194.070 kr. i 2015 henholdsvis 28.760 kr. i 2016 fra G1-virksomhed, G2-virksomhed og G3-virksomhed. 

Retten fandt, at skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at de øvrige indsætninger, som efter skatteyderens opfattelse vedrørte overførsler mellem hans egne private konti samt indsætninger fra bl.a. hans venner og bekendte, ikke var skattepligtige. I den forbindelse bemærkede retten, at hverken skatteyderens forklaring eller revisorens forklaring, der ikke var understøttet af objektive kendsgerninger, kunne løfte denne skærpede bevisbyrde. 

Skatteministeriet blev derfor frifundet. 

Styresignal - genoptagelse - mineralolieafgiftsloven - ændring af praksis
04-07-2025

Styresignalet indeholder to elementer, hvormed praksis bringes i overensstemmelse med EU-domstolens afgørelse i sag C-137/23 Alsen.

Styresignalet beskriver for det første en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende fritagelse for eller godtgørelse af mineralolieafgift af leverancer af olie til brug om bord i fiskerfartøjer, jf. mineralolieafgiftslovens § 9 stk. 1, nr. 3 og stk. 6, nr. 1 og 2. Ifølge praksisændringen kan ukorrekt farvede olieprodukter ikke i sig selv, som det ellers har fremgået af Den juridiske vejledning, føre til, at der kan nægtes sådan fritagelse eller godtgørelse, når der ikke er noget, som giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse.

Styresignalet beskriver for det andet en praksisændring og muligheden for genoptagelse vedrørende godtgørelse af mineralolieafgift af motorbrændstof til landbrugsformål mv., jf. mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 3. Ifølge praksisændringen kan anvendelse af ukorrekt farvet motorbrændstof ikke i sig selv, som det ellers har fremgået af Den juridiske vejledning, føre til, at der kan nægtes godtgørelse for motorbrændstoffet, når der ikke er noget, der giver anledning til mistanke om, at der foreligger svig, misbrug eller afgiftsunddragelse. Det er fortsat en forudsætning for, at der kan ydes godtgørelse af mineralolieafgift af motorbrændstof til landbrugsformål mv. og af leverancer af olie til brug om bord i fiskerfartøjer, at der foreligger fornøden dokumentation, jf. de til enhver tid gældende regnskabs- og dokumentationsbestemmelser i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og tilhørende bekendtgørelser, jf. § 1, stk. 5, i bekendtgørelse 2023-08-25 nr. 1126 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum.

Rettelse af fejl i satsen for afskrivning på småaktiver hhv. restsaldi i Den juridiske vejledning
04-07-2025

Skattestyrelsen har rettet beløbsgrænsen for straksafskrivning vedrørende småaktiver efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 2, samt beløbsgrænsen for fradrag for restsaldi efter afskrivningslovens § 5, stk. 3. Beløbsgrænsen var ved en fejl angivet til 33.400 kr. og ikke 34.400 kr., som den rettelig er.

Indsætninger på bankkonto og udeholdt omsætning
03-07-2025

Sagen mod H1-virksomhed angik, hvorvidt selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015- 2018 skulle forhøjes som følge af, at 114 indsætninger på selskabets ultimative ejer A’s private bankkonto var udeholdt omsætning i selskabet, og om H1-virksomhed’s momspligtige indkomst for afgiftsperioderne 1. kvartal 2015 til 4. kvartal 2017 skulle forhøjes som følge af denne udeholdte omsætning. 

Sagen mod A angik, hvorvidt A’s skattepligtige indkomst for indkomstårene 2015-2017 skulle forhøjes tilsvarende, fordi indsætningerne på A’s konto udgjorde maskeret udlodning fra H1-virksomhed. 

Sagsøgerne fik medhold i, at sagsøgernes skatteansættelser for indkomstårene 2015-2017 og H1-virksomhed’s afgiftstilsvar for perioden 1. april 2015 - 31. december 2017 skulle hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen for så vidt angår 8 af de 114 indsætninger på A’s private bankkonto, i alt 36.910,74 kr. 

Skatteministeriet fik i øvrigt medhold i de nedlagte frifindelsespåstande i relation til de resterende 106 indsætninger på A’s private bankkonto, i alt 4.252.016,75 kr.

Chokoladeafgift - sirupper og frugtpuré
03-07-2025

Sagen angik, hvorvidt der skulle betales afgift efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser af to sukkerholdige sirupsvarianter samt en sukkerfri variant. Derudover omhandlede sagen en flydende frugtpuré med smag af eksotisk frugt.

Skatterådet kunne bekræfte, at der skulle betales afgift efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, af de to sukkerholdige sirupsprodukter med henholdsvis smag af saltkaramel og kirsebær. Der var ved vurderingen lagt vægt på, at sukker var karaktergivende for produkterne, samt at produkterne havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der var tale om sukkerholdige produkter. Det blev tillige tillagt vægt, at der var tale om forarbejdede produkter, som uden yderligere forarbejdning kunne anvendes og spises.

Skatterådet kunne ligeledes bekræfte, at der skulle betales afgift efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, af et sukkerfrit sirupsprodukt med hasselnødssmag. Der var ved vurderingen lagt vægt på produktets beskaffenhed og anvendelse samt måden, hvorpå det blev markedsført.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der skulle betales afgift efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser af en flydende frugtpure med smag af eksotisk frugt, da produktets organoleptiske egenskaber samt produktets beskaffenhed og anvendelse samt måden, hvorpå det blev markedsført, ikke var omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser.